DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ |
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 4 |
|
|
|
Na spotkaniu, które odbyło się 20 kwietnia 2006r. rozważaliśmy
wielkość Bożego miłosierdzia. A oto kilka spostrzeżeń na ten
temat. |
|
|
Boże miłosierdzie możemy rozpatrywać tylko w kontekście męki i śmierci
Pana Jezusa. Chrystus poprzez mękę wypełnił misję, by
odkupić człowieka. A tym samym wierni otrzymali szansę odpokutowania za
grzechy. Dlatego mówimy, że miłosierdzie jest wpisane w dzieło
odkupienia. Jest ponad wszystko i może wszystko przebaczyć. Ale by móc
z niego skorzystać trzeba wolnej woli, ...„lecz ten, kto świadomie
odrzuca przyjęcie ze skruchą miłosierdzia Bożego, odrzuca przebaczenie
swoich grzechów i zbawienie darowane przez Ducha Świętego. Taka
zatwardziałość może prowadzić do ostatecznego braku pokuty i do
wiecznej zguby”.* Jeżeli ktoś podejmie
pokutę, to może oddalić karę lub ją zmniejszyć. Redukcja kary zależy
natomiast od modlitwy i zasług całego Kościoła. Możemy nawet powiedzieć, że
solidarność w dobrym procentuje dla całej ludzkości. Dlatego tak
ważna jest np. modlitwa wiernych. |
Obraz Tycjana "Ukrzyżowany", Klasztor San Lorenzo, Escorial, "Wielcy Malarze", część 50, "Tycjan", str. 27. | Dla porównania w teologii muzułmańskiej (islamskiej) nie ma miejsca na miłosierdzie. Dominuje teologia sprawcza, mówiąca np.: |
że bieda
oznacza brak błogosławieństwa i pokutę za grzechy. W katolicyzmie nie obserwujemy takiej relacji. Jeśli ktoś jest bogaty, to nie oznacza to przecież, że jest wzorowym katolikiem. *Katechizm Kościoła Katolickiego, str. 434. |
|
Anna Kluzek |
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 4 |