DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 4



Na spotkaniu, które odbyło się 20 kwietnia 2006r. rozważaliśmy wielkość Bożego miłosierdzia. A oto kilka spostrzeżeń na ten temat. 

Boże miłosierdzie możemy rozpatrywać tylko w kontekście męki i śmierci Pana Jezusa. Chrystus poprzez mękę wypełnił misję, by odkupić człowieka. A tym samym wierni otrzymali szansę odpokutowania za grzechy. Dlatego mówimy, że miłosierdzie jest wpisane w dzieło odkupienia. Jest ponad wszystko i może wszystko przebaczyć. Ale by móc z niego skorzystać trzeba wolnej woli, ...„lecz ten, kto świadomie odrzuca przyjęcie ze skruchą miłosierdzia Bożego, odrzuca przebaczenie swoich grzechów i zbawienie darowane przez Ducha Świętego. Taka zatwardziałość może prowadzić do ostatecznego braku pokuty i do wiecznej zguby”.*
Sprawiedliwość bowiem nakazuje wymierzenie zasłużonej kary, którą trzeba odbyć.

Jeżeli ktoś podejmie pokutę, to może oddalić karę lub ją zmniejszyć. Redukcja kary zależy natomiast od modlitwy i zasług całego Kościoła. Możemy nawet powiedzieć, że solidarność w dobrym procentuje dla całej ludzkości. Dlatego tak ważna jest np. modlitwa wiernych.

Żywym przykładem pełnienia przez kościół katolicki posługi miłosierdzia jest niosąca pomoc wszystkim potrzebującym organizacja charytatywna „Caritas”. Każdy może włączyć się w pomoc bliźniemu poprzez zespoły parafialne Caritas.

Od pierwszych wieków chrześcijaństwa, w historii kościoła i teologii porusza się temat miłosierdzia (Orygenes). Ale dopiero św. Faustyna i jej świadectwo nadały impuls do pogłębionej refleksji na temat miłosierdzia.

Obraz Tycjana "Ukrzyżowany", Klasztor San Lorenzo, Escorial, "Wielcy Malarze", część 50, "Tycjan", str. 27. Dla porównania w teologii muzułmańskiej (islamskiej) nie ma miejsca na miłosierdzie. Dominuje teologia sprawcza, mówiąca np.:
że bieda oznacza brak błogosławieństwa i pokutę za grzechy.
W katolicyzmie nie obserwujemy takiej relacji. Jeśli ktoś jest bogaty, to nie oznacza to przecież, że jest wzorowym katolikiem.

*Katechizm Kościoła Katolickiego, str. 434.

Anna Kluzek

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 4