DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ |
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 37 |
|
|
|
Religie Ziemi Świętej |
|
|
|
Ziemia Święta – kolebka religii, centrum licznych kultur i prastarych
cywilizacji. Dla chrześcijan jest ziemią Jezusa Chrystusa , ziemią
Ewangelii, dla Żydów jest Ziemią obiecaną, a dla muzułman – świątynią.
Jest zatem świętym miejscem dla trzech wielkich religii: judaizmu,
chrześcijaństwa i islamu. Tutaj spotykamy znaczące budowle – symbole
obecności tych religii, tj.: żydowską Ścianę Płaczu, Grób Chrystusa i
muzułmański meczet Al-Aksa. |
|
Praktykujący Żyd wiedzie życie według Tory, obowiązuje zachowanie szabatu,
nie występują problemy językowe ze względu na obowiązkowe nauczanie języka
hebrajskiego. Synagogi to nie tylko domy modlitwy, ale również miejsca
studiowania i nauczania zasad wiary, a także zebrań kahału, czyli zarządu
gminy religijnej. Nad wejściem do synagogi, a często także na fasadzie
budynku umieszczana jest sześcioramienna gwiazda Dawida, która stanowi
najbardziej rozpowszechniony symbol judaizmu. |
|
Ścianą Płaczu i Wzgórzem Świątynnym (jest to | fot.: ks. Janusz Sądel: Ściana Płaczu w Jerozolimie |
najświętsze
miejsce dla Żydów i główny cel pielgrzymek, tu bowiem była umieszczona
Arka Przymierza, tj. święta skrzynia z tablicami Dziesięciorga Przykazań),
Hebron z grobowcem Patriarchów, Tyberiadę z grobowcami
słynnych Rabinów oraz Safed będący centrum żydowskiego mistycyzmu
koncentrującego się wokół kabały. |
|
okresie prześladowań chrześcijan, Konstantyn Wielki – cesarz rzymski,
proklamował edyktem mediolańskim wolność chrześcijan. Od IV do początku
VII wieku chrześcijaństwo i Kościół Jerozolimy cieszył się pomyślnością i
rozkwitem, gdyż prawie cała ludność była chrześcijańska, a Kościół
Jerozolimy został podniesiony do godności Patriarchatu. Wraz z przybyciem
Arabów, będących muzułmanami, rozpoczęła się powolna dechrystianizacja
kraju. Liczni chrześcijanie, aby uniknąć ciężarów natury podatkowej i
społecznej narzuconej przez władców, zaparli się wiary. Wraz z upadkiem
królestwa łacińskiego (w 1291 roku), patriarcha łaciński został wypędzony
z Palestyny, a kościół rzymsko-katolicki ustanowił własny patriarchat w
okresie wypraw krzyżowych w XIII wieku. Jednak dopiero w XVI wieku
franciszkanie tworzący wspólnotę zakonną zwaną Kustodią Ziemi Świętej
rozpoczęli nawracanie innowierców na katolicyzm. Nawrócenia dokonane
przez franciszkanów doprowadziły do utworzenia pierwszych parafii w
Jerozolimie, Betlejem i Nazarecie, a w 1847 roku Papież Pius IX przywrócił
patriarchat łaciński w Jerozolimie. |
|
fot.: ks. Janusz Sądel: W Bazylice Grobu Bożego Jerozolimie | w Betanii. |
|
|
Islam –
muzułmanie Ziemi Świętej w większości pochodzą z pierwotnej ludności kraju
(Kanaan), która szybko uległa islamizacji po najechaniu Arabów na
Palestynę w VII wieku. Ponad 80% Arabów stanowią sunici, pozostali to
chrześcijanie i druzowie. Wśród Arabów spotyka się ludność koczowniczą i
osiadłą. Koczownicy tzw. beduini – to plemiona pasterzy-koczowników,
którzy zamieszkują głównie na pustyni Negew, mieszkają w jaskiniach lub
namiotach ugrupowanych w obozy, do których doprowadzona jest woda.
Uprawiają jęczmień, hodują owce, a na południu kraju także wielbłądy.
Ludność osiadła to w części mieszkańcy wiosek, a w części miast zajmują
się handlem i rzemiosłem.
Świętą księgą islamu jest Koran, a symbolem islamu jest półksiężyc, który
wiąże się z kalendarzem muzułmańskim opartym na kalendarzu księżycowym.
Islam opiera się na pięciu filarach wiary, pierwszy to wyznanie
wiary „nie ma Boga oprócz Allaha, a Mahomet jest jego prorokiem”, drugi
to modlitwa, którą należy odmawiać pięć razy dziennie z twarzą zwróconą w
kierunku Mekki, trzeci jałmużna jako środek samooczyszczenia się,
czwarty post obowiązujący od wschodu słońca do zachodu w miesiącu
Ramadam, piąty to pielgrzymka do Mekki, którą przynajmniej raz w
życiu muzułmanin powinien odbyć w miarę możliwości. |
|
fot.: ks. Janusz Sądel: Kopuła Skały w Jerozolimie |
Zofia Serewko |
|
|
|
|
|
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 37 |