DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ |
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 27 |
|
|
|
Na
spotkaniu w dniu 21 października 2010r. ks. Janusz przybliżył nam
piękno i wartość encykliki Benedykta XVI „Caritas in veritate”. Ze
względu na bogactwo treści dokumentu niemożliwe było jego kompleksowe
omówienie w trakcie dwóch godzin. Zresztą ks. Janusz chciał tylko wzbudzić
w bankowcach potrzebę samodzielnego zapoznania się z naukami Benedykta
XVI. |
|
|
W encyklice
„Caritas in veritate” Ojciec Święty akcentuje konieczność aktualizacji
nauczania Pawła VI o integralnym rozwoju ludzkim, ujętego w
encyklice „Populorum progressio” z 1967 roku. W dzisiejszym świecie nadal
bowiem obserwujemy wzrost bogactwa w skali globalnej, przy jednoczesnym
powiększaniu się nierówności. Kraje biedne cierpią z powodu głodu,
analfabetyzmu i chorób, które z łatwością leczone są w państwach
zamożnych, dotkniętych obecnie kryzysem nadprodukcji. Stabilizacja na
świecie zależy od wyeliminowania głodu. Nie wystarczy więc jedynie postęp
ekonomiczny i techniczny. Benedykt XVI zaznacza, że zacofanie bierze się z
braku braterstwa między ludźmi i między narodami. „Wspomagając kraje
ekonomicznie ubogie przez plany finansowania podyktowane solidarnością,
tak aby one same mogły zaspokoić zapotrzebowanie na dobra konsumpcyjne i
zadbać o rozwój własnych obywateli, można nie tylko doprowadzić do
prawdziwego wzrostu ekonomicznego, ale także przyczynić się do
podtrzymania zdolności produkcyjnych krajów bogatych, którym zagraża
kryzys.” |
"Posłaniec", maj 2009, str. 65 |
Benedykt XVI zauważa też dwa rodzaje niebezpieczeństwa dla rozwoju kultury. Pierwszym |
zagrożeniem jest merkantylizm
kulturowy, mający miejsce, kiedy kultury egzystują obok siebie, ale nie
prowadzą ze sobą dialogu. Taki relatywizm obserwujemy na przykład w
społeczeństwie belgijskim, w który muzułmanie tworzą enklawy i nie
integrują się ze rdzenną ludnością. Drugim niebezpieczeństwem jest
spłaszczenie kulturowe, czyli ujednolicenie zachowań i stylów. Tradycja
różnych ludów, w której zakorzeniona jest tożsamość człowieka, traci wtedy
na wartości. |
|
|
|
|
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 27 |