DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ |
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 26 |
|
|
|
Wydanie przez Benedykta XVI encykliki
Caritas in veritate skłoniło nas - na czele z ks. Januszem - na
spotkaniu 20.08.2009r. do refleksji na temat papieskiego nauczania
w encyklikach poświęconych problemom społecznym. |
|
|
Encyklika – najprościej rzecz
ujmując – jest listem apostolskim do wiernych. Stanowi swoistą syntezę
nauczania Następcy św. Piotra w sprawach doniosłych dla wiary i
moralności, jest dokumentem poruszającym istotne problemy Kościoła, a
nawet całej ludzkości. Należy zaznaczyć tu, że Kościół już od dawna zajmował się zagadnieniami społecznymi, działając dla dobra społecznego. W średniowieczu klasztory oraz wspólnoty zakonne tworzyły sieć wzorcowo zagospodarowanych ośrodków rolniczych, które w pozytywny sposób wpływały na gospodarkę danego regionu. Zakony otwierały i prowadziły przytułki, schroniska, szpitale, jak również leprozoria dla trędowatych. Część klasztorów stanowiła ważne ośrodki nauki i sztuki, budując przestrzeń dla rozwoju kultury, czy filozofii. To dzięki skryptorom średniowiecznym przetrwała tradycja starożytnej myśli. |
Claude Monet: Dworzec Saint-Lazare, Art Institute, Chicago, Wielcy Malarze, Claude Monet, Część 2, str. 15. |
„Tytuły swe encykliki przyjmują od pierwszych słów ich łacińskiego |
tekstu. Niektóre z
encyklik, zwłaszcza te poświęcone w
całości nabrzmiałym problemom życia społecznego, zwykło się współcześnie
nazywać encyklikami społecznymi. To właśnie one od czasów Jana XXIII, a
ściślej od encykliki Pacem in terris, adresowane są także do
wszystkich ludzi dobrej woli.” – mgr Zbigniew Borowik: Słownik
katolickiej nauki społecznej, encykliki społeczne |
|
|
|
|
|
Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 26 |