DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 22

 

Na spotkaniu, które odbyło się 19.03.2009r. ksiądz Janusz przybliżył nam specyfikę procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego.

A oto krótka notatka ze spotkania.

Pan Jezus zostawił nam do wypełnienia w życiu przykazanie miłości. Ludzie są powołani do życia według Bożych przykazań. Realizacja powołania większości osób do świętości odbywa się w skrytości i ukryciu. Jednak istnieją bezsprzeczne dowody świętości. Mamy przecież w Kościele wspaniałych świętych i błogosławionych.
Błogosławieni to osoby czczone w kulcie lokalnym. Ich sława nie jest powszechna i udowodniona.
Święci zaś powszechnie dawani są za przykład ludziom na świecie.
Procesy beatyfikacji i kanonizacji przeprowadza Kongregacja ds. kanonizacyjnych w Rzymie.

 


Proces beatyfikacyjny
przebiega w dwóch fazach.

I Faza: diecezjalna, ma na celu:
1. Sporządzenie pełnej dokumentacji o osobie, która jest kandydatem na błogosławionego. Przesłankę ku temu stanowi oczywiście przekonanie ludzi wierzących, że kandydat dobrze żył. Najwięcej o człowieku wiedzą bowiem najbliżsi. Jeżeli więc wierni modlą się o łaskę do tej osoby – rodzi się kult. A to jest z kolei przesłanka dla biskupa do podejmowania dalszych działań ku właściwemu uczczeniu kandydata.
2. Zebranie petycji od wiernych. Biskup zwraca się do Konferencji Episkopatu o przeprowadzenie procesu. Konferencja w drodze głosowania (wynik głosowania: nihil obstat, tzn.: bez zarzutu) rozpoczyna proces.

Trybunał - powołany przez biskupa diecezji, w której żył święty - zbiera świadectwa osób żyjących, rękopisy, opinie innych, które dotyczą heroiczności cnót kandydata.

Trybunał ma orzec wobec:

- męczennikówfakt męczeństwa, tzn. stwierdzić, że przyczyną śmierci była nienawiść do wiary – zginął za wiarę, przelał krew za wiarę, nie zginął w drodze rabunku.
- wyznawcówfakt zrealizowania powołania w sposób heroiczny, tzn.: stwierdzenie, że życie kandydata wypełniała ciągła walka o wiarę.
T
rybunał wyjaśnia wszystkie wątpliwości, które podważają pozytywny obraz kandydata.
W Trybunale zasiadają:
- postulator – zgłaszający kandydata,
- promotor sprawiedliwości – osoba, której zadaniem jest wyciągnąć wszystkie słabe strony postaci, zgłasza problemy, które trzeba wyjaśnić – „adwokat diabła”
- sekretarze – spisujący dokumenty, poświadczający za zgodność.
Akta są w końcu opisane, skatalogowane, przetłumaczone i opieczętowane. Tak

Rafael, Święta Cecylia, Pinacoteca Nazionale, Bolonia, Wielcy Malarze, Rafael, Część 38, str.: 21.

przygotowana dokumentacja trafia do Rzymu, gdzie rozpoczyna się druga faza procesu.

 
II Faza: proces kongregacji,
polega na:
1.
Zbadaniu autentyczności dokumentacji (sprawdzenie z inwentarzem),
2. Wydaniu dekretu o rozpoczęciu procesu na etapie rzymskim.

Jeżeli błogosławionym ma być męczennik nie jest konieczne stwierdzenie cudu. Zaś aby wyznawca został błogosławionym konieczne jest udowodnienie zaistnienia cudu za przyczyną kandydata, oczywiście oprócz stwierdzenia heroiczności cnót kandydata.
Komisja ekspertów prowadzi zatem badanie. Owocem analizy jest votum, w którym naukowcy stwierdzają, że w świetle dzisiejszej wiedzy nie da się wyjaśnić konkretnego zdarzenia, a więc mamy do czynienia z cudem.
W procesie beatyfikacyjnym kandydat musi jednocześnie spełnić warunki teologiczne, tj.: że, cud jest wynikiem modlitwy ludu do tego konkretnego kandydata, nie zaś do innych świętych.
Następnie sporządzane jest pozicjo, czyli dokument przedstawiający postać kandydata oraz jego znaczenie dla ludzi wierzących.

Dwa razy w roku odbywa się konsystorz (zwykle tydzień przed Bożym Narodzeniem i pod koniec czerwca). Na kongregacji Ojciec Święty ogłasza wszystkim, że dana osoba spełnia warunki aby zostać błogosławionym i ustalona zostaje też data beatyfikacji.

Jeśli kult błogosławionego rozwija się i ludzie wciąż modlą się do niego, to wtedy można rozpocząć proces kanonizacyjny. Wówczas konieczne jest opisanie kultu oraz udowodnienie znaku (cudu). Jeżeli kanonizowanym ma być męczennik, to konieczne jest zaistnienie cudu za sprawą kandydata. Natomiast aby kanonizować wyznawcę – potrzeba drugiego cudu, sprawionego przez błogosławionego.
Po spełnieniu wszystkich formalności procesu kanonizacyjnego na konsystorzu Ojciec Święty ogłasza dekret o uznaniu cudu oraz podaje termin kanonizacji.

Na uroczystości kanonizacyjnej odczytuje się:
- skrócony życiorys,
- dekret kanonizacyjny.
Odbywa się wtedy procesja z relikwiami na ołtarz (wyniesienie na ołtarze).

Relikwie
Zwykle po śmierci sługi bożego następuje ekshumacja dla zbadania jego doczesnych szczątków. Z cmentarza przenosi się zwłoki w pobliże kościoła, a w międzyczasie komisja sprawdza tożsamość ciała zmarłego kandydata i sporządza dokumentację.
Po beatyfikacji szczątki przenosi się pod ołtarz, a relikwie pozyskuje się zwykle kości z żeber.
Relikwie możemy podzielić na klasy.
Relikwie I klasy
pochodzą ze szczątków świętego i znajdują się w każdym ołtarzu stałym. Umieszcza się je w mensie – w płycie, albo w grobie podczas konsekracji. Ze względu na szacunek dla ciała – relikwie tej klasy mogą posiadać jedynie parafie lub instytucje kościelne.
Relikwie II klasy są to przedmioty świętego (np.: szaty).
Relikwie III klasy
są to obrazki z kawałkami materiałów, dotkniętych bezpośrednio do relikwii świętego.

  Anna Kluzek

 

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 22