DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 20

 

 Czwartek, 18.09.2008r. Temat spotkania: Laicyzm i laickość.
 

 


Laicyzm
(od francuskiego laïcité) to koncepcja rozdziału Państwa od Kościoła i braku wpływów religijnych na sprawy państwowe; ma na celu zapewnienie niezależności religijnej oraz swobody praktyk religijnych. Laicyzacja jest świadomym (programowym) działaniem władz, zmierzającym do wyeliminowania wpływu religii na życie polityczne i społeczne za pomocą aktów prawnych (konfiskata dóbr kościelnych, sekularyzacja szkolnictwa, rozwiązanie konkordatu, odebranie przywilejów związkom wyznaniowym itp.).

Laickość zaś gwarantuje prawo do swobodnego wyznawania religii i wszystkie wyznania traktuje jako równe. Nie zapewnia jednak specjalnego statusu dla religii: religie powinny podlegać takim samym prawom jak inne sfery życia i nie stać ponad prawem.

fot.: Grzegorz Gałązka, Niedziela, nr 38, 21.09.2008, "Podróż apostolska Benedykta XVI, Francja, 12-15.IX2008", str. 4,

Jest podstawowa różnica między laicyzmem a laickością: laicyzm to doktryna, która nie zapewnia swobodnej wolności religijnej (bo na przykład

twierdzi, że ateizm jest "lepszy" od np. katolicyzmu). Tylko laickość zapewnia pełną wolność religijną, bo nie zabiera głosu na temat wartości poszczególnych wyznań, w przeciwieństwie do ustroju gdzie panuje religia państwowa, czy do ustroju gdzie panuje laicyzm. Często myli się te dwa pojęcia. Laickość jest podstawowym warunkiem wolności religijnej.

„Kościół nie chce zająć miejsca państwa, ani nie chce państwa zastępować” – powiedział Benedykt XVI w czasie ostatniej pielgrzymki do Francji – „Jest on społecznością opierającą się na przekonaniach, która wie, że jest odpowiedzialna za wszystko i nie może zamykać się na sobie. Wypowiada się w sposób wolny i z wolnością podejmuje dialog, pragnąc doprowadzić do zaprowadzenia powszechnej wolności. Zdrowa współpraca wspólnoty politycznej i Kościoła, prowadzona ze świadomością i poszanowaniem niezależności i autonomii każdej ze stron, co do właściwych im zakresów działania, owocuje służbą człowiekowi, mającą na względzie jego rozwój osobowy i społeczny” – podkreślił Papież. W rozmowie z dziennikarzami na pokładzie lecącego do Paryża samolotu Benedykt XVI powiedział: „Laickość nie jest sprzeczna z wiarą i dotyczy to zarówno Francuzów, jak i wszystkich współczesnych chrześcijan. Powiedziałbym nawet, że jest ona owocem wiary, ponieważ wiara chrześcijańska od samego początku była religią powszechną, a zatem nie dającą się utożsamić z jednym państwem, obecną we wszystkich państwach i to na różny sposób w każdym z nich. Dla chrześcijan zawsze było jasne, że religia i wiara to nie polityka, lecz inna sfera życia ludzkiego.... Polityka, państwo nie są religią, lecz rzeczywistością świecką o sobie właściwej misji... I obie te rzeczywistości muszą być na siebie nawzajem otwarte. Ważne jest z radością przeżywać wolność naszej wiary. Świadectwo wiary jest niezbędne społeczeństwu. Trzeba zatem ukazywać, że można dziś być człowiekiem wierzącym, co więcej, że dzisiejsze społeczeństwo potrzebuje ludzi, którzy znają Boga i dzięki temu mogą żyć według wielkich wartości, które On nam nadał, i przyczyniać się do uobecniania wartości, mających fundamentalne znaczenie dla budowania i przetrwania naszych państw i społeczeństw”.

Ks. Janusz Sądel

 

 

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 20