DUSZPASTERSTWO
BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ
|
Powrót
do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 11
|
|
15 lutego 2007r.
gościliśmy na naszym spotkaniu księdza Marka Chorzępę, dyrektora
programowego Radia Via. Zastanawialiśmy się wtedy wraz z naszym gościem,
czy w dzisiejszym świecie media służą społeczeństwu, czy raczej są
wykorzystywane do kreowania pożądanych poglądów i zachowań ludzi.
Doszliśmy do przekonania, że środki masowego przekazu posiadają ogromny
wpływ na każdego człowieka, a nieodpowiednio odbierane mogą przekazywać
fałszywe świadectwo o tym, co się dzieje na świecie. Dlatego w naszej
Ojczyźnie nie może zabraknąć katolickiego głosu, gazety, radia i
telewizji, które pełniły by rolę budowania miłości między ludźmi.
A oto kilka spostrzeżeń, które warte są podkreślenia:
|
|
Święty Paweł, jako pierwszy
apostoł użył wszystkich dostępnych środków komunikowania się z ludźmi do
głoszenia Dobrej Nowiny. Był najaktywniejszym szerzycielem
powszechności Kościoła wśród pogan. W słynnej mowie na Areopagu
zaczyna od aprobaty kultury hellenistycznej, by następnie przejść do
głoszenia wiary w prawdziwego Boga. Pokazał tym samym, że nie obca jest mu
rzeczywistość, w której żyją jego słuchacze. Podkreślił, że poszukiwanie
Boga jest trudne, ale możliwe. W konsekwencji jego mowa została odrzucona.
Trafił na ludzi zbyt wygodnych, by przyjęli Ewangelię.
Dzisiaj media rywalizują o wysoką oglądalność. Nic dziwnego zyski z
reklam, ogłaszanych w najpopularniejszych programach sięgają
astronomicznych rozmiarów. Tym samym stacje zarabiają duże pieniądze.
Każdy przekaz informacji stał się dziś towarem na sprzedaż. Nawet prognoza
pogody jest odpowiednio przygotowywana, by była ciekawa i przyciągnęła do
telewizorów liczne grono odbiorców. Aby zyskać publiczność media odwołują
się do najprymitywniejszych instynktów ludzkich, wychodząc z założenia, że
z nadmiaru informacji odbiorca zaakceptuje tylko to co się wiąże się ze
skandalem i jest łatwe do przyjęcia.
Do tworzenia programów wykorzystuje się różne metody socjotechniki. A oto
dwie z nich:
Mechanizm agenda setting zakłada że, w świadomości ludzi media są
zwierciadłem
|
Andrej
Rublow: Apostoł Paweł - Ikona z "Deesis ze Zwienigorodu", Galeria
Tretiakowska, Moskwa, Wielcy Malarze, Andrej Rublow, część 60, str.5.
|
rzeczywistości. To co się dzieje na świecie – ich zdaniem – pokazują
środki masowego przekazu. Opierając się na tym stwierdzeniu wykorzystuje
się media do podawania treści, którymi mają żyć i
|
o których mają mówić
ludzie. W ten sposób kreuje się „ważne tematy” – istotne tylko dla
określonej grupy osób. A tak naprawdę chodzi tu tylko o polepszenie
oglądalności i odwrócenie uwagi od rzeczy, które muszą zostać zatuszowane.
Mechanizm spirala milczenia wykorzystywany jest głównie przy
promowaniu polityków lub mniejszości, na przykład mniejszości
homoseksualistów. Metoda polega na tym, że na antenie poświęca się
stosunkowo dużo czasu danej grupie mniejszości lub partii politycznej,
wmawiając ludziom, że jest ona popularna i ogólnie akceptowalna i cieszy
się dużym poparciem społecznym. Po czym odbiorcy programu, myśląc że
reprezentują „przestarzały światopogląd” wycofują się ze swoich przekonań,
nie dyskutują na temat promowanego zagadnienia i milczą. Tymczasem
następuje ponowne nachalne nagłośnienie „wartkiego tematu”. Ponieważ nikt
z odbiorców nie chce ujawniać swoich „niepopularnych przekonań”, nie
wyraża swojej prawdziwej opinii na poruszane kwestie. Ostatecznie człowiek
identyfikuje się z głoszonymi przez media sloganami.
W dzisiejszym świecie nie jesteśmy w stanie zagłuszyć mediów. Bylibyśmy
posądzeni o zamach na wolność słowa. Nie zrażając się do środków masowego
przekazu powinniśmy wykorzystywać je do głoszenia Ewangelii. Taką misję
spełnia Radio Via. Niektórzy niesłusznie porównują tą katolicką rozgłośnię
do Radia Maryja. Jest to z pewnością skutek postrzegania radia
katolickiego w Polsce przez pryzmat rozgłośni toruńskiej, która jako
pierwsza zaistniała w eterze w naszym kraju jako „głos katolicki” i stała
się swoistym „wzorcem”. (prawo pierwszych połączeń). Tymczasem
katolickie radia Via i Maryja pełnią rolę głoszenia miłości, trafiając do
różnych odbiorców. Przecież Dobra Nowina powinna dotrzeć do jak
największej liczby ludzi.
Uzbrojeni w wiedzę na temat praw rządzących mediami powinniśmy odróżnić
propagandę od prawdy. Wybór należy do każdego z nas.
|
|
Anna Kluzek
|
|
Powrót
do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 11
|