DUSZPASTERSTWO BANKOWCÓW DIECEZJI RZESZOWSKIEJ MATEUSZ

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 11

 

 

15 lutego 2007r. gościliśmy na naszym spotkaniu księdza Marka Chorzępę, dyrektora programowego Radia Via. Zastanawialiśmy się wtedy wraz z naszym gościem, czy w dzisiejszym świecie media służą społeczeństwu, czy raczej są wykorzystywane do kreowania pożądanych poglądów i zachowań ludzi. Doszliśmy do przekonania, że środki masowego przekazu posiadają ogromny wpływ na każdego człowieka, a nieodpowiednio odbierane mogą przekazywać fałszywe świadectwo o tym, co się dzieje na świecie. Dlatego w naszej Ojczyźnie nie może zabraknąć katolickiego głosu, gazety, radia i telewizji, które pełniły by rolę budowania miłości między ludźmi.
A oto kilka spostrzeżeń, które warte są podkreślenia:

 

Święty Paweł, jako pierwszy apostoł użył wszystkich dostępnych środków komunikowania się z ludźmi do głoszenia Dobrej Nowiny. Był najaktywniejszym szerzycielem powszechności Kościoła wśród pogan. W słynnej mowie na Areopagu zaczyna od aprobaty kultury hellenistycznej, by następnie przejść do głoszenia wiary w prawdziwego Boga. Pokazał tym samym, że nie obca jest mu rzeczywistość, w której żyją jego słuchacze. Podkreślił, że poszukiwanie Boga jest trudne, ale możliwe. W konsekwencji jego mowa została odrzucona. Trafił na ludzi zbyt wygodnych, by przyjęli Ewangelię.

Dzisiaj media rywalizują o wysoką oglądalność. Nic dziwnego zyski z reklam, ogłaszanych w najpopularniejszych programach sięgają astronomicznych rozmiarów. Tym samym stacje zarabiają duże pieniądze. Każdy przekaz informacji stał się dziś towarem na sprzedaż. Nawet prognoza pogody jest odpowiednio przygotowywana, by była ciekawa i przyciągnęła do telewizorów liczne grono odbiorców. Aby zyskać publiczność media odwołują się do najprymitywniejszych instynktów ludzkich, wychodząc z założenia, że z nadmiaru informacji odbiorca zaakceptuje tylko to co się wiąże się ze skandalem i jest łatwe do przyjęcia.

Do tworzenia programów wykorzystuje się różne metody socjotechniki. A oto dwie z nich:

Mechanizm agenda setting zakłada że, w świadomości ludzi media są zwierciadłem

Andrej Rublow: Apostoł Paweł - Ikona z "Deesis ze Zwienigorodu", Galeria Tretiakowska, Moskwa, Wielcy Malarze, Andrej Rublow, część 60, str.5.

rzeczywistości. To co się dzieje na świecie – ich zdaniem – pokazują środki masowego przekazu. Opierając się na tym stwierdzeniu wykorzystuje się media do podawania treści, którymi mają żyć i

o których mają mówić ludzie. W ten sposób kreuje się „ważne tematy” – istotne tylko dla określonej grupy osób. A tak naprawdę chodzi tu tylko o polepszenie oglądalności i odwrócenie uwagi od rzeczy, które muszą zostać zatuszowane.

Mechanizm spirala milczenia wykorzystywany jest głównie przy promowaniu polityków lub mniejszości, na przykład mniejszości homoseksualistów. Metoda polega na tym, że na antenie poświęca się stosunkowo dużo czasu danej grupie mniejszości lub partii politycznej, wmawiając ludziom, że jest ona popularna i ogólnie akceptowalna i cieszy się dużym poparciem społecznym. Po czym odbiorcy programu, myśląc że reprezentują „przestarzały światopogląd” wycofują się ze swoich przekonań, nie dyskutują na temat promowanego zagadnienia i milczą. Tymczasem następuje ponowne nachalne nagłośnienie „wartkiego tematu”. Ponieważ nikt z odbiorców nie chce ujawniać swoich „niepopularnych przekonań”, nie wyraża swojej prawdziwej opinii na poruszane kwestie. Ostatecznie człowiek identyfikuje się z głoszonymi przez media sloganami.

W dzisiejszym świecie nie jesteśmy w stanie zagłuszyć mediów. Bylibyśmy posądzeni o zamach na wolność słowa. Nie zrażając się do środków masowego przekazu powinniśmy wykorzystywać je do głoszenia Ewangelii. Taką misję spełnia Radio Via. Niektórzy niesłusznie porównują tą katolicką rozgłośnię do Radia Maryja. Jest to z pewnością skutek postrzegania radia katolickiego w Polsce przez pryzmat rozgłośni toruńskiej, która jako pierwsza zaistniała w eterze w naszym kraju jako „głos katolicki” i stała się swoistym „wzorcem”. (prawo pierwszych połączeń). Tymczasem katolickie radia Via i Maryja pełnią rolę głoszenia miłości, trafiając do różnych odbiorców. Przecież Dobra Nowina powinna dotrzeć do jak największej liczby ludzi.

Uzbrojeni w wiedzę na temat praw rządzących mediami powinniśmy odróżnić propagandę od prawdy. Wybór należy do każdego z nas.

 

 Anna Kluzek

 

Powrót do strony głównej/Spotkania/Spotkanie 11